1. Elemen utama/ ciri menggambarkan satu budaya
- Boleh dikongsi dari satu generasi ke generasi yang lain
- Merangkumi elemen simbol
- Boleh dipelajari
- Boleh dikongsi
- Diwarisi
2. Pola budaya
- Wajib
- Preferred
- Tipikal
- Alternatif
- Terhad
3. Sebab individu saling bergantung dan bergabung dalam kelompok
- Keamanan
- status
- Harga diri
- Afiliasi
- Kekuatan
- Pencapaian tujuan
4. Ciri-ciri utama masyarakat
- Hidup berkelompok
- Mempunyai budaya
- Mengamali perubahan
- Mempunyai kepimpinan
- Sering berinteraksi
- Mempunyai aturan sosial
5. Proses-proses perubahan bahasa
- Perubahan bunyi
- Perubahan fonem
- Perubahan morfem
- Perubahan kata
- Perubahan makna
- Kata slanga
- Penyempitan makna
- Haplologi
- Asimilasi
- Penggemblengan
6. Faktor yang menyebabkan wujudnya ketaksamaan peluang pendidikan di Malaysia
- Jantina
- Kumpulan minoriti
- Infrastruktur
- Kelas sosial
- Murid berkeperluan khas
7. Pendekatan yang boleh digunakan dalam bilik darjah untuk menggalakkan pemahaman
terhadap 1 Malaysia
- Guru menjadi role model
- Membina persahabatan yang baik
- Mengutamakan pembangunan negara
- Mewujudkan suasana sosio-emosi yang kondusif
- Membina hubungan mesra dengan murid.
8. Cara bagaimana guru boleh memainkan peranan menyatupadukan murid-murid yang
pelbagai budaya
- Anjuran aktiviti yang melibatkan semua kaum.
- Pihak sekolah mesti adil dalam melaksanakan undang-undang dan peraturan.
- Adakan kelas yang terdiri daripada pelbagai kaum.
- Menggunakan bahan PDP yang sesuai untuk semua kaum.
9. Program yang dilakukan kerajaan bagi membantu murid berkeperluan khas
- Membuka lebih banyak kelas khas bagi murid-murid autisme dan ADHD.
- Memastikan 100% penyertaan dalam program pendidikan khas inklusif.
- Pelaksanaan penilaian altenatif.
- Menyediakan perkhidmatan pendidikan awal kanak-kanak bagi kanak-kanak khas.
- Melatih guru dalam bidang pendidikan khas.
10. Cara guru meningkatkan kesedaran antara budaya di sekolah.
- Menerapkan nilai-nilai positif yang sesuai antara budaya dalam kurikulum.
- Mewujudkan persekitaran mesra antara kaum dalam kalangan masyarakat sekolah.
- Melaksanakan program-program perpaduan yang diperkenalkan oleh kerajaan seperti
RIMUP.
- Meningkatkan kesedaran pelajar terhadap budaya sendiri dan budaya lain melalui aktiviti
pelbagai budaya di sekolah.
11. Cara-cara guru boleh menggalakkan integrasi dalam bilik darjah
- Menghargai nilai-nilai persamaan dan perbezaan budaya.
- Menggalakkan interaksi yang mesra antara pelbagai budaya.
- Meningkatkan perkembangan kemahiran nilai, sikap dan pengetahuan antara budaya
dalam kalangan murid.
- Menggunakan kaedah dan strategi PDP yang bersesuaian untuk menerapkan perpaduan
dalam kalangan murid.
12. Ciri-ciri sekolah wawasan
- 3 jenis sekolah berada dalam 1 kawasan
- 1 taman bermain (padang).
- 1 kantin
- Perhimpunan mingguan.
- Mempunyai sebuah pasukan sekolah yang terdiri daripada pelbagai kaum.
- Mempunyai satu perpusatakaan.
13. Peranan ibu bapa menggalakkan keharmonian dalam kalangan murid di sekolah wawasan
- Libatkan diri secara aktif dalam PIBG.
- Mengambil bahagian dalam aktiviti sekolah - sukan dan hari terbuka.
- Mengambil bahagian dalam sesi dialog sekolah.
- Menganjurkan pelbagai aktiviti kebudayaan di sekolah.
- Melibatkan diri dalam sambutan pelbagai aktiviti perayaan.
14. Cara guru membantu mewujudkan persekitaran fizikal bilik darjah yang mesra budaya
- Ubahsuai susunan kerusi meja mengikut aktiviti.
- Pencahayaan dan pengudaraan yang baik.
- Cat dinding daripada warna yang lembut.
- Menggunakan warna langsir yang ceria dan lembut.
- Buat mural di sekeliling bilik darjah.
- Perlu ada jaminan keselamatan.
- Mewujudkan sudut-sudut pembelajaran.
15. Implikasi yang timbul jika isu budaya tidak diambil kira ketika membuat penilaian terhadap
pelajar.
- Ketidakadilan
- Pelajar tidak bermotivasi.
- Ketidakpuasan hati.
- Benci terhadap mata pelajaran tersebut.
- Rasa terpinggir
16. Strategi PDP yang relevan budaya untuk menggalakkan murid berinteraksi antara
pelbagai kaum.
- Koperattif
- Kontekstual
- Generatif
- Direktif
17. Cara guru mewujudkan komunikasi berkesan dalam bilik darjah bagi mewujudkan PDP
yang menarik.
- Menerima hubungan.
- Kemahiran komunikasi lisan dan bukan lisan.
- Kemahiran memberi penjelasan.
- Kemahiran menyoal.
- Kemahiran menyelesaikan masalah.
18. Cara bagaimana kurikulum tersebut boleh menyatukan pelbagai kaum.
- Setiap pelajar wajib mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum.
- Pelajar belajar menerima bahasa ibunda dan dialek kaum lain.
- Penerapan nilai budaya masyarakat lain melalui persatuan atau kelab.
- Melalui aktiviti perkhemahan murid dapat belajar menghormati cara hidup pelbagai kaum.
- Pelajar mengenal dan menghormati agama kaum masing-masing.
19. Ciri-ciri kurikulum tersirat yang terdapat dalam pendidikan masa kini.
- Norma-norma nilai dan kepercayaan yang tidak dinyatakan dalam kurikulum tapi diajar
secara tidak langsung.
- Merangkumi semua pengalaman pembelajaran yang murid peroleh di mana mereka
belajar.
- Boleh menjadi objektif pembelajaran tapi hasil pembelajaran adalah bersifat relatif.
Contoh: bekerjasama, hormat-menghormati.
- Maklumat / objektif kurikulum tidak tertulis dalam kandungan kurikulum mahupun dalam
penilaian.
- Jenis kurikulum adalah berbeza-beza mengikut jenis institusi, terhadap pembelajaran dan
juga matlamat kurikulum itu sendiri.
20. Cara bagaimana komunikasi lisan lebih berkesan daripada bukan lisan.
- Guru dapat menyampaikan maklumat secara terperinci.
- Guru dapat memberi kata-kata yang sesuai untuk memberi inspirasi, motivasi dan
galakan kepada murid-murid.
- Idea dapat disampaikan secara jelas dan tepat.
- Ketidakfahaman dapat dijelaskan dengan tambahan maklumat.
- cara memberi maklum balas untuk menambahbaik pencapaian murid.
21. Penilaian terhadap perubahan pendidikan dalam kalangan masyarakat orang Asli di
pinggir bandar.
* Peringkat pertama - di prasekolah ditumpukan kepada kanak-kanak 5 - 6 tahun.
Penyediaan asas kukuh sebelum pendidikan formal.
* Peringkat kedua - Peringkat rendah, kanak-kanak 7-12 tahun. Penyediaan asas 3 M.
* Peringkat ketiga - Peringkat Menengah. 13-18 tahun.
* Peringkat tertiari - Peringkat selepas pendidikan menengah ke peringkat pengajian
tinggi.
* Tumpuan kepada golongan tercicir - belia dan beliawanis yang tercicir dari sistem
persekolahan. Penekanan kepada latihan dan kemahiran untuk pasaran tenaga buruh.
22. Dua cara budaya boleh berubah atau berkembang.
- Bahasa / komunikasi
- Pertembungan dengan budaya lain.
- Perubahan persekitaran.
- Globalisasi / dunia tanpa sempadan.
23. Tiga unsur yang terdapat dalam budaya sesuatu masyarakat.
- Keagamaan
- Sistem organisasi kemasyarakatan
- Bahasa
- Kesenian
- Sistem ekonomi
- Sistem teknologi / peralatan
24. Matlamat integrasi nasional
- Menyatupadukan semua kelompok melalui satu identiti.
- Menghapuskan perbezaan dan identiti masyarakat.
- Ahli masyarakat dapat menerima ciri ahli masyarakat lain.
- Menyatukan pelbagai kumpulan tanpa mengira bangsa.
25. Persamaan yang terdapat dalam adat resam kaum-kaum yang terdapat di Malaysia.
- Kelahiran
- Kematian
- Perkahwinan
26. Isu mengenai infrastruktur sekolah yang merupakan cabaran besar untuk ditangani oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia ialah :
- Tidak mempunyai bekalan elektrik dan air.
- Kekurangan bilik darjah serta bilik-bilik khas seperti makmal komputer atau makmal sains.
- Bangunan yang daif dan isang serta kemudahan yang tidak menepati standard.
27. Namakan dua tujuan secara ringkas Rancangan Integrasi Murid untuk Perpaduan (RIMUP)
yang dilaksanakan di sekolah.
- Berilmu pengetahuan
- Semangat muhibah.
28. Nyatakan 3 faktor aktiviti integrasi yang dilaksanakan di sekolah yang lebih terancang dan
berfokus.
- Melibatkan penubuhan jawatankuasa pelaksana di peringnkat KPM, JPN, PPD dan
sekolah.
- Perancangan dan strategi pelaksanaan berdasarkan analisis keperluan.
- Melibatkan pemantauan dan pelaporan di semua peringkat.
29. Cabaran yang dihadapi oleh guru yang mengajar dalam sebuah kelas yang terdiri
daripada pelbagai sosio budaya.
- Penggunaan bahasa.
- Membentuk persefahaman dalam kalangan murid.
- Melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang menarik.
30. Perkara yang perlu diberi perhatian oleh guru bagi mengekalkan persekitaran
pembelajaran yang positif dan bermakna kepada murid.
- Bilik darjah dinamik, guru memiliki gaya kepimpinan, kemahiran merancang aktiviti
kumpulan yang menggalakkan penglibatan murid-murid dari pelbagai kaum.
- Penggunaan laman web.
- murid- murid belajar bertolak ansur.
- Menyediakan persekitaran kelas yang kondusif.
31. Rangka RPH Kelas bercantum.
32. Cara komunikasi bukan lisan yang boleh digunakan oleh guru.
- Renungan mata
- Ekspresi muka
- Pergerakan kecil tubuh badan.
- Pergerakan mata
33. Masalah komunikasi yang berlaku di dalam bilik darjah dan langkah mengatasi.
26. Isu mengenai infrastruktur sekolah yang merupakan cabaran besar untuk ditangani oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia ialah :
- Tidak mempunyai bekalan elektrik dan air.
- Kekurangan bilik darjah serta bilik-bilik khas seperti makmal komputer atau makmal sains.
- Bangunan yang daif dan isang serta kemudahan yang tidak menepati standard.
27. Namakan dua tujuan secara ringkas Rancangan Integrasi Murid untuk Perpaduan (RIMUP)
yang dilaksanakan di sekolah.
- Berilmu pengetahuan
- Semangat muhibah.
28. Nyatakan 3 faktor aktiviti integrasi yang dilaksanakan di sekolah yang lebih terancang dan
berfokus.
- Melibatkan penubuhan jawatankuasa pelaksana di peringnkat KPM, JPN, PPD dan
sekolah.
- Perancangan dan strategi pelaksanaan berdasarkan analisis keperluan.
- Melibatkan pemantauan dan pelaporan di semua peringkat.
29. Cabaran yang dihadapi oleh guru yang mengajar dalam sebuah kelas yang terdiri
daripada pelbagai sosio budaya.
- Penggunaan bahasa.
- Membentuk persefahaman dalam kalangan murid.
- Melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang menarik.
30. Perkara yang perlu diberi perhatian oleh guru bagi mengekalkan persekitaran
pembelajaran yang positif dan bermakna kepada murid.
- Bilik darjah dinamik, guru memiliki gaya kepimpinan, kemahiran merancang aktiviti
kumpulan yang menggalakkan penglibatan murid-murid dari pelbagai kaum.
- Penggunaan laman web.
- murid- murid belajar bertolak ansur.
- Menyediakan persekitaran kelas yang kondusif.
31. Rangka RPH Kelas bercantum.
32. Cara komunikasi bukan lisan yang boleh digunakan oleh guru.
- Renungan mata
- Ekspresi muka
- Pergerakan kecil tubuh badan.
- Pergerakan mata
33. Masalah komunikasi yang berlaku di dalam bilik darjah dan langkah mengatasi.
3
2
No comments:
Post a Comment