Pendidikan prasekolah adalah pendidikan asas yang penting
kepada semua manusia di dunia ini. Melalui pendidikan prasekolah juga
kanak-kanak belajar cara mengawal emosi mereka serta pergaulan sosial dengan
rakan-rakan sepermainan mereka. Oleh
itu, melalui perkembangan emosi, tingkah laku kanak-kanak dibentuk sama ada
yang positif ataupun negatif. Bagi membantu perkembangan sosioemosi kanak-kanak
ini, salah satu cara adalah dengan permainan. Bermain adalah kegiatan yang
dilakukan atas dasar suatu kesenangan dan tanpa mempertimbangkan hasil akhir
sesuatu perkara. Namun, bagi seorang kanak-kanak ia adalah berkaitan dengan
peristiwa situasi, reaksi dan aksi (Tadkiroatun Musfiroh, Pintar Cerdas melalui Bermain). Melalui bermain ini, kanak-kanak
memperoleh berbagai kemampuan seperti kemampuan berkomunikasi, kemampuan
berbahasa, kemampuan bersosial, kemampuan pengurusan emosi dan kemampuan
berfikir secara logik-matematik.
Pelbagai respon yang kami lihat semasa
aktiviti permainan dijalankan. Kanak-kanak mula rasa gembira semasa melakukan
aktiviti permainan. Selaras dengan objektif permainan ini iaitu mewujudkan
kerjasama antara murid, permainan ini memerlukan kerjasama antara murid dengan
rakan-rakan mereka. Dengan ini, secara tidak langsung mereka mempelajari
tingkah laku bersosial seperti saling membantu, berkongsi dan bekerjasama. Dalam
permainan ini yang disebut “bola berduri”, kanak-kanak perlu membawa bola dan
dimasukkan ke dalam gelung tanpa memegang bola tersebut. Untuk membawa bola
tersebut, kanak-kanak perlu menggunakan kain yang disediakan dan meletakkan
bola di atasnya. Bola akan dibawa oleh kanak-kanak secara berpasangan dan
menghantar kepada pasangan kanak-kanak yang lain. Oleh itu, kanak-kanak perlu
bekerjasama untuk memastikan bola yang dibawa tidak jatuh ke tanah.
Semasa
bermain juga, murid-murid prasekolah dapat menyatakan perasaan dan emosi mereka
sama ada gembira, sedih, marah, takut dan sebagainya. Menurut Piaget mahupun
Vygotsky dalam Pintar Cerdas melalui Bermain
(Tadkiroatun Musfiroh), bermain berkait rapat dengan representasi ataupun
gambaran iaitu bagaimana kanak-kanak menggambarkan dunia dan mengekspresikan
perasaan dan keperluan mereka. Daripada aktiviti ini, kami dapat melihat
pelbagai gelagat dan ekspresi yang mereka tunjukkan. Antaranya adalah perasaan
gembira ketika bermain. Hal ini kerana, bermain adalah lumrah bagi kehidupan
seseorang kanak-kanak. Selain itu, kami juga dapat melihat perasaan takut dan
bimbang melalui ekspresi kanak-kanak. Perasaan takut dan bimbang ini adalah
disebabkan sikap berhati-hati mereka untuk memastikan bola yang mereka bawa
tidak jatuh. Sekiranya bola jatuh, mereka terpaksa mengulang semula permainan
daripada awal. Barnett (dalam Brewer, 1995) melalui buku Pintar Cerdas melalui Bermain membuktikan bahawa kanak-kanak yang
ketakutan akan berasa kurang takut setelah mereka mengekspresikan ketakutan
mereka ke dalam aktiviti bermain. Justeru, melalui permainan, kanak-kanak
belajar untuk menerima, mengekspresi dan menguasai perasaan mereka secara
positif dan konstruktif. Hal ini seterusnya memberikan kanak-kanak kebolehan
untuk mengenal emosi mereka sendiri. Kemahiran mengenal emosi sendiri ini
membolehkan membolehkan mereka mengetahui jenis-jenis perasaan dalaman yang
wujud dalam diri mereka dan seterusnya mampu mengenal apakah situasi dan
bagaimana sesuatu emosi itu boleh berubah dalam diri mereka. Di samping itu,
kanak-kanak juga mampu melabelkan emosi dengan membuat pengelasan tertentu
dengan membuat beberapa kesimpulan berdasarkan keadaan dan situasi serta
jenis-jenis emosi yang terpancar dalam keadaan tersebut. Misalnya, dalam
bermain permainan ini, antara jenis emosi yang jelas ditunjukkan adalah
gembira.
Di samping itu, mereka juga belajar untuk
menerima diri mereka dan bermotivasi untuk mengembangkan jati diri mereka.
Amstrong (1993) juga dalam buku Pintar
Cerdas melalui Bermain menyatakan bahawa bermain mampu membuatkan kanak-kanak
menghargai diri sendiri dan memiliki ruang untu beriadah. Kanak-kanak
mempelajari diri mereka sendiri sebagai individu yang terpisah dan mempunyai
pemikiran dan perasaan yang bereza dan pelbagai. Pemikiran dan perasaan ini
seterusnya direalisasikan melalui pengalaman bermain. Dengan itu, ia mendorong
kanak-kanak prasekolah ini untuk memahami dan menerima emosi mereka sendiri dan
seterusnya membantu perkembangan diri yang lebih baik, meningkatkan hubungan
serta kemampuan mereka untuk menghadapi tekanan dan perubahan.
Permainan
ini juga memberikan peluang kepada murid-murid untuk berinteraksi antara satu
sama lain. Oleh itu, secara tidak langsung ia mewujudkan kerjasama antara
murid-murid tersebut. Interaksi dengan rakan membolehkan kanak-kanak memperoleh
semangat bersaing serta kemahiran penyesuaian dengan orang lain. Dari segi
perkembangan sosioemosi, melalui permainan yang diadakan ini, murid-murid
prasekolah dapat belajar cara mengadakan perhubungan sosial bersama rakan
khususnya rakan dalam kumpulan. Contohnya dalam permainan ini, kanak-kanak
belajar untuk berkomunikasi dengan rakan mereka untuk memastikan bola yang
dibawa tidak jatuh. Di samping itu, mereka juga perlu memahami apa yang cuba
disampaikan oleh rakan. Interaksi juga membantu kanak-kanak melibatkan diri
dalam permainan secara aktif. Kanak-kanak yang kami lihat sebelum ini sebagai
kanak-kanak yang pasif seperti Shafiqa dan Elfira turut melibatkan diri dalam
permainan. Walaupun tidak terlalu aktif seperti rakan-rakan mereka yang lain,
namun mereka diberi peluang.
Selain
itu, kanak-kanak juga belajar tentang cara menyelesaikan masalah apabila
berlaku. Kanak-kanak yang bermain mesti berfikir tentang bagaimana
mengorganisasikan sesuai dengan tujuan mereka bermain. Hal ini seterusnya dapat
membantu menyediakan kerangka kepada kanak-kanak untuk mengembangkan
pengetahuan mereka tentang diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Menurut
Catron dan Allen (1999) dalam Pintar
Cerdas melalui Bermain yang ditulis oleh Tadkiroatun Musfiroh, sepanjang
bermain, seseorang kanak-kanak itu mendapat pengalaman baru, memanipulasi
peralatan, berinteraksi dengan rakannya dan mula menyusun pengetahuannya
tentang dunia. Dalam permainan ini, kanak-kanak bersama ahli kumpulan mereka
akan berkolaborasi antara satu sama lain bagi mencari jalan untuk memastikan
bola yang dibawa tidak jatuh. Bagi perkembangan emosi, kami melihat kanak-kanak
prasekolah gembira semasa bermain permainan ini.
Di akhir
permainan ini juga, ia memberikan satu kepuasan kepada kanak-kanak yang menyertainya.
Kepuasan yang mereka kecapi adalah hasil kejayaan mereka dalam menyelesaikan
permainan ini. Kepuasan dalam menyelesaikan permainan dapat dikaitkan dengan
persepsi kebolehan dalam motivasi intrinsik seseorang individu seperti yang
dinyatakan oleh Azizi Yahaya dan Halimah Ma’alip dalam buku Estim Kendiri Remajaa. Kebolehan yang
dimaksudkan ini berkait rapat dengan tahap kebolehan mereka sebenar. Mereka
berpendapat bahawa semakin tinggi pencapaian seseorang murid itu, semakin besar
kemungkinan seseorang murid itu menilai dirinya sebagai seorang yang
berkebolehan. Seterusnya, berkemungkinan besar mereka mempunyai keyakinan diri
yang tinggi. Setiap murid berjaya
membawa bola yang diberi ke tempat yang disediakan tanpa menyentuh bola
tersebut. Permainan yang kami jalankan bukan sahaja mewujudkan persaingan yang
sihat antara murid tetapi melalui ekspresi mereka yang gembira setelah selesai
menamatkan permainan menunjukkan kepuasan mereka dalam bermain.
Kesimpulannya,
bermain dapat memberikan kanak-kanak pengalaman yang kaya untuk meningkatkan
kemahiran bersosial, mempunyai sensitiviti nilai dan keperluan orang lain,
mengawal emosi dan juga belajar mengawal diri sendiri. Selain itu, ia juga
memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menyesuaikan perlakuan mereka dengan
orang lain dan memberikan pendapat mereka sendiri.
No comments:
Post a Comment